|
 |
Schumachert megbntettk - nagythat | |
| A Monaci Nagydj sportfelgyeli ht s fl rs vajds utn meghoztk a dntst, melynek rtelmben Michael Schumachert megfosztottk a szombati idmr edzsen elrt valamennyi kridejtl, gy a holnapi versenyen a rajtrcs vgrl kell startolnia.
"Miutn az els szektorban az addigi legjobb rszidt rte el, a versenyz a kzps szektorban idt vesztett, s a 18-as szm kanyarba lnyegben ugyanakkora sebessggel rkezett, mint a korbbi mrt krben, mgis olyan nagy ervel fkezett, hogy az autja els kerekei leblokkoltak, ezrt vissza kellett szereznie fltte az uralmat" - ll a sportfelgyelsg dntsben.
"A versenyznek ez vgl sikerlt anlkl, hogy nekiment volna a 18-as kanyar vdkorltjnak. Ksbb a motorja is lefulladt, azzal az eredmnnyel, hogy az autja rszben eltorlaszolta a plyt."
"Az adatok sszehasonltsa alapjn a sportfelgyelk nem talltak r elfogadhat okot, hogy a versenyz ilyen szksgtelenl s szokatlanul nagy ervel fkezett a plynak azon a pontjn, ezrt nem maradt ms vlasztsuk, mint levonni a kvetkeztetst, hogy a versenyz az idmr utols perceiben, amikor llt az len, szndkosan llt meg a plyn."
A hromtag testlet - Tony Scott Andrews, Joaquin Verdegay s Christian Calmes - a Sportszablyzat 112-es paragrafusra hivatkozva hoztk meg a dntsket, miutn meghallgattk Schumachert, valamint versenymrnkt, Chris Dyert, a Ferrari technikai igazgatjt, Ross Brawn-t, a csapat menedzsert, Stefano Domenicalit, a versenybr Charlie Whitingot s az FIA szoftverelemzjt, Alan Prudomot.
"rtatlan vagyok"
Schumacher vgig kitartott az rtatlansga mellett, azt lltva, hogy abban a krben az autja mr tbb kanyarral korbban megmakacsolta magt, s az addiginl nehezebben vezethet volt. A nmet aztn a Rascasse-ba szemltomst ms ven fordult be, mint elzleg.
Amikor Schumacher a harmadik etap 15. percben elszr kapott j gumikat, 1:13.898-as krvel a tabella lre llt, de a kvetkez prblkozsnl nem tudott javtani, s a msodik mrt ponton mr 0.190 msodperccel lassabb volt sajt magnl. Ekkor sodrdott ki a Rascasse-ban.
"Blokkolra fkeztem az els kerekeket, s kisodrdtam" - meslte Schumacher. - "Ezutn nem igazn tudtam, mi trtnik, mert fogalmam sem volt, melyik aut hol tart, gyhogy vgl megkrdeztem a srcokat, hogy mi a helyzet. Nem szmtottam r, hogy itt lk majd, de mondtk, hogy els vagyok, ezrt a trtntek fnyben boldog voltam."
"Eleinte igyekeztem htramenetbe kapcsolni, de nem vette be a sebessgvlt a fokozatot, s egyedl nem igazn akartam tolatni, hiszen nem tudtam, jn-e majd valaki a kanyarbl, vgl pedig lefulladt a motorom."
Amikor az idmr utni sajttjkoztatn az egyik jsgr nekiszegezte a krdst, hogy nem szgyenletes-e szndkosan feltartani a tbbieket, Schumacher azt felelte: "Szgyenletes lett volna, ha valban gy trtnik, de szerintem mr megszokhattuk, hogy bizonyos pillanatokban ez van. Az ember ellensgei ezt gondoljk, a tmogati pedig azt - ilyen ez a sport."
"Elmagyarztam, hogy mi trtnt valjban, de ha mgis azt akarod hinni (hogy szndkos volt), megteheted, mg msoknak esetleg ms lesz a vlemnyk. Sajnos ilyen vilgban lnk."
Webber nem tlkezik
Mark Webber nem tlkezett Schumacher felett, de annyit elismert, hogy ha a nmet szndkosan cselekedett, trlni kell az eredmnyt.
"gy tudom, a msodik szektorban sokkal elmaradt az addigi legjobbjtl" - magyarzta Webber. - "Mondhatnnk, hogy az utolsban nagyon-nagyon igyekezett, de azok alapjn, amiket hallottam, gy tnik, kt mozdulatot tett a kormnnyal. Ha a manvere szndkos volt, az nyilvn elg gyerekes, nem? De szintn szlva elg bonyolult lett volna."
Webber felemlegette a tavalyi USA Nagydjon trtnteket, amikor Schumacher nem volt hajland alrni egy, a versenyzk ltal megfogalmazott kzlemnyt, amely a Michelin-botrnyrl foglalt llst.
"n szemly szerint csaldtam egy kicsit Michael-ben a tavalyi indianapolis-i eset utn, azta ezrt nem is nagyon tettem semmit a GPDA-ban" - mondta Webber, aki sohasem titkolta, hogy Schumacher az egyik pldakpe. - "Tovbbra is nagyon tisztelem t, de ki tudhatja, mi trtnt valjban?"
"Csak egyszeren gy rzem, nincs szksg ilyen hzsokra. Mirt trtnik vele mindig ilyesmi? Ez kicsit olyan, mint amikor Mike Tyson leharapta valakinek a flt, nem? Az F3000-ben n is karamboloztam itt, a Rascasse-ban, amikor a pole-bl rajtoltam, de ppen javtani igyekeztem."
"risi sportrajong vagyok, s lttam mr olyat, hogy valaki azt tette, amit nem kellett volna. Senna pldul igencsak vad dolgokat mvelt, mert meg volt gyzdve arrl, hogy igaza van. De vajon Michaelnek nyugodt lma lesz ma jjel? Ki tudja?"
"Ha szndkosan csszott ki, az botrny. Az vn aluli ts lenne, s ha tnyleg gy tett, egyrtelmen meg kell fosztani az ideredmnytl."
Brawn: Nem volt szndkos
A Ferrari technikai igazgatja, Ross Brawn szerint a paddock "indulatbl" reaglt Schumacher kicsszsra, amely pedig nem volt szndkos.
"Mindenkinek le kellene higgadnia kiss, taln meg kellene vrniuk, amg napvilgra kerlnek a tnyek, mert csak azutn rdemes vlemnyt alkotni" - mutatott r Brawn az ITV-nek adott nyilatkozatban. - "Pillanatnyilag dlnak az indulatok, de a sportfelgyelknek higgadtan kell mrlegelnik a tnyeket, hogy azok alapjn dntsenek."
Brawn elrulta, hogy Schumacher kromkodott a rdin, amikor megcsszott a Ferrarival.
"Elvesztette az irnytst" - mondta. - "llra fkezte a kerekeket, s kisodrdott abban a kanyarban. Mg beszlnnk kell vele, hogy kidertsk, pontosan mi trtnt, de a rdin elg kemnyen kromkodott."
"Soha nem tennnk ilyet szndkosan. Michael egyrtelmen nagyon j krt teljestett, s maradt mg egy utols kre kevs benzinnel, szval nem direkt csszott ki... Az a Michael, akit n ismerek, semmikppen sem."
Jacques Villeneuve viszont azt lltotta, "remli", hogy Schumacher hibja szndkos volt, mert a nmet klnben mg szuperlicenszt sem rdemelne.
"Ha valaki ilyet tud hibzni, nem kellene versenyautba lnie. Nincs az az isten, hogy brki is gy cssszon ki" - mondta.
"n lmodni sem mernk rla, hogy ilyesmit csinljak. Fogalmam sincs, mi jr az ember fejben, amikor elsznja magt erre, holott tudnia kell, hogy az egsz vilg figyel. Nem rtem, mert ez egyszeren hlyesg."
"Nem volt szksge r, elvgre htszeres vilgbajnok s v volt a pole. Mirt tenne ilyet? Csak befeketti magt."
Elmehetett volna?
A hromszoros vilgbajnok Jackie Stewart Schumacher kicsszsrl nem alkotott vlemnyt, viszont megjegyezte, hogy a nmet versenyz szerinte elhagyhatta volna a helyet, ahol a tbbiek tjban volt. Maga Schumacher azt lltotta, azrt nem tolatott, mert nem akarta, hogy valaki htulrl beleszaladjon.
"A manver lasstst megnzve, azt, ahogy az aut a Rascasse kzepnl s kijratnl mozgott, az volt az rzsem, hogy el tudott volna hajtani onnan" - vlte Stewart.
Schumacher hozztette: "Utna is kell jrnom, hogy a motor mirt fulladt le, mert nem volt r oka, habr azt hiszem, van valamilyen vdelmi rendszernk, ami bizonyos id elteltvel automatikusa lelltja, ha gy (alacsony fordulaton) jr. Valsznleg ez trtnt."
Fot: Ferrari |