A McLaren s a BMW szrnyait is mdostani kell
2006.03.21. 19:15
A Ferrari mellett a McLaren s a BMW csapatt is arra utastotta az FIA, hogy az Ausztrl Nagydjra j vagy mdostott hts szrnnyal rkezzen, a hajlkony lgterelk ellenrzsre szolgl szablyt ugyanakkor nem mdostotta.
Mint arrl rviden mr beszmoltunk, kiderlt, melyik az a kt istll, amely gy tiltakozott a Ferrari hajlkonynak vlt els szrnyai ellen a Malajziai Nagydj eltt, hogy kzben maga is hasonl megoldst alkalmazott.
Az autosport.com kedden megtudta: az FIA a McLaren-Mercedes s a BMW-Sauber csapatt is utastotta, hogy a soron kvetkez ausztrl futamra mdostsa vagy cserlje le hts lgtereljt.
A tekintlyes portl tudni vli tovbb, a BMW-Sauber krdses alkatrszein szksges mdostsok elenyszk a Ferrari-McLaren proshoz kpest.
Emlkezetes: a Ferrari rivlisai - a Red Bull kt csapata kivtelvel, de a McLaren s a BMW rszvtelvel - vasrnap dleltt rtestettk az FIA-t, hogy kszek megvni Michael Schumacher sepangi eredmnyt a Ferrari els szrnyain a szombati TV-kzvetts sorn szlelt gyans mozgs miatt.
Az FIA technikai rszlegt is vezet Charlie Whitingnak sikerlt elhrtania ennek a veszlyt, miutn meggrte: utastja a maranelliakat, Melbourne-re j szrnyakkal rkezzenek. Ezt a felszltst most a kt nmet autgyr istlljra is kiterjesztette, igaz, nekik csak a hts lgtereln kell vltoztatni.
A flexi-szrnyakkal kapcsolatos vitt a Bahreini Nagydj htvgjn robbantotta ki a Renault fmrnke, Pat Symonds, aki azt lltotta, hogy a Ferrari hts szrnya nagy sebessgnl elhajlik, cskkentve a lgellenllst. Ez ellenkezik a Technikai Szablyzat 3.15-s pontjval, amely kimondja: "az aut valamennyi, az aerodinamikai teljestmnyt befolysol rsznek mindig (...) mozdulatlannak kell maradnia a teljes rugzott tmeghez viszonytva."
A problma csak az, hogy a szably betartst statikus mdszerrel, a garzsban ellenrzik (a szrnyat hrom klnbz ponton teszik ki erhatsnak), s ez a nyilvnvalan korltozott mrsi md nem zrja ki, hogy nagy sebessg s terhels mellett deformldjon az alkatrsz.
A McLaren s a BMW figyelmeztetsnek egyik legrdekesebb mozzanata ppen az, hogy az FIA nem mdostja a mrsre vonatkoz elrsokat, egyszeren kzlte a hrom rintett istllval, hogy a lgterelk nem felelnek meg a szablynak, ezrt vltoztassk meg azokat.
A botrny egybknt a malj idmr utn eszkalldott, a Ferrarin elhelyezett fedlzeti kamera kpbl ugyanis kiderlt: az els szrny fels terellapja nagy sebessgnl oldalirnyban eltvolodik az orrkptl. A szituci a Renault s Honda szemt szrta leginkbb, a kezdemnyezst az utbbi istll ln ll Nick Fry vllalta magra. fedte fel azt is, hogy az alrk kzl ketten maguk is hasonl cipben jrnak.
Fot: DaimlerChrysler
|