Futamelzetes - Malajziai Nagydj
2006.03.16. 15:28
Az izgalmakkal teli idnynyit utn szerencsre csak egyetlen hetet kell vrnunk, hogy folytatdjon az utbbi vek legjobban indul F-1-es szezonja - az embert s technikt prbl Sepang radsul nemklnben ltvnyos csatt gr, mint Bahrein.
Tbb, mint ngy hnapos sznet utn vgre megkezddtt a Forma-1 2006-os szezonja, s a versenynaptr blcs kialaktsnak hla mris itt van a nyakunkon a vrva vrt msodik felvons. Rg nem tallt olyan kedvez visszhangra F-1-es szezonpremier, mint az idei: az elmlt napok nyilatkozataibl kirajzold nzet szerint Bahreinben az utbbi vek leggretesebb bajnoksgnak kszbt lptk t.
A sakhiri viadalt nemcsak azrt lttuk kivl versenynek, mert a hossz tli sznet alatt kihezve vrtunk a szezonnyitra, hanem azrt is, mert minden megvolt benne, amit a Forma-1-ben szeretnk: kilezett kzdelem a gyzelemrt, izgalmas taktikai s kerk kerk elleni csatk, emlkezetes egyni teljestmnyek, s vgre az elmaradhatatlan j szablyok sem bosszankodsra adtak okot.
A szrakoztat viadalhoz termszetesen a kivl bahreini plyra is szksg volt. Tervezjnek, Hermann Tilknek szidalmazsa ugyan felettbb divatos idtlts, a keze nyomt visel aszfaltcskok azonban tagadhatatlanul kedveznek a ltvnyos akcinak. A soron kvetkez Sepang mr hosszabb ideje szerepel a versenynaptrban, s mivel tbbnyire szintn rdekfeszt kzdelmeket tartogat, szinte egyntet npszersgnek rvend a szguld cirkuszban.
A Malajziai Nagydj ltalban azrt is klnleges csemegt nyjt a nzknek mert a kevsb relevns Melbourne-ben tartott szezonnyit utn itt szokott lehullani a lepel az adott vre vrhat erviszonyokrl. Br az idn mr elsre relisabb kpet kaptunk a csapatok potenciljrl, Sepangban a prs hsg s a plya karaktere az egyes csapatok gyorsasgt s megbzhatsgt egyarnt kemny prba el lltja, gy vasrnap vgleg eldlhet, meg tudja-e szorongatni a vrtnl kisebb elnnyel indul Renault-t a Ferrari-Honda-McLaren tri.
Izzaszt, de kzkedvelt
Az 5543 mter hossz s helyenknt 15 mter szles malj plya annak ellenre szmt a versenynaptr egyik legkedveltebb llomsnak, hogy a versenyzket s a mrnkket egyarnt megizzasztja - a sz szoros s tvitt rtelmben egyarnt.

A fvrostl, Kuala Lumpurtl flrnyira fekv Sepang legfbb jellegzetessge ugyanis meglehetsen kellemetlen klmja. A gyakran 40 fok fl szk cscshmrsklethez kiemelked pratartalom trsul, s az vnek ebben a szakaszban mindennaposak a trpusi viharok. Malajzia a versenynaptr legcsapadkosabb helyszne, s az aktulis elrejelzsek szerint az idei versenyhtvge mindhrom napjn lehet zivatarokra szmtani.
A krlmnyek persze es nlkl is mostohk. "A piltaflkben akr az 50 fokot is elrheti a hmrsklet, ngy liternyi folyadkot veszthetnk a futam alatt" - hvja fel a figyelmet Juan-Pablo Montoya, aki legtbb piltatrsval egytt mr a ht elejn elutazott Dlkelet-zsiba, hogy helyi edzsekkel akklimatizldjon a krnyezethez. A megfelel folyadk-utnptls elengedhetetlen, a kiszrads a koncentrcit, az izomert s az llkpessget is cskkenti - Fernando Alonso egy ve alig brt megllni a dobogn, miutn elromlott a vztartlya.
Mindezt leszmtva a piltaflkben lve Sepang remek versenyhelyszn. "Komplett plynak nevezem, mert Malajziban minden megvan, ami egy nehz, sok kihvst tartogat aszfaltcskhoz szksges. Minden tpus kanyar megtallhat benne a gyors trsektl a lass hajtkig, s az egsz tv lvezetes" - magyarzza a Renault olasz versenyzje, Giancarlo Fisichella.
A ritmusos krben korbban az ultragyors 5-s s 6-os kanyar jelentette a legnagyobb kihvst, de valszn, hogy az idn a nyolchengeres motorokkal ez a kombinci padlgzoss vlik. A versenyzk nyak-s vllizmait persze gy is nagy megterhelsnek teszi ki. A 11-es s 14-es kanyar nehzsge abban ll, hogy kanyarods kzben, jelents oldalirny erhatsok kzepette kell lefkezni elttk.

Motorgyilkos, gumifal
A prs hsg nemcsak a piltk szervezett, hanem a motorokat is megviseli. Malajzia mindig az v legnagyobb kihvsa el lltja az erforrsokat, s mivel az j V8-asok most elszr lpnek lettartamuk msodik felbe versenykrlmnyek kztt, ez az idn hatvnyozottan ll.
A nyolchengeres erforrsok bevezetsvel Sepang radsul nemcsak klmja miatt, hanem nmagban is motorgyilkoss vlik. A Renault motorprogramjt irnyt Denis Chevrier elrulta: "A plya vonalvezetse, a gyors kanyarok nagy szma azt eredmnyezi, hogy mintegy 15 szzalkkal n a padlgzzal teljestett szakaszok arnya." Tavaly ez a mutat 57 szzalk volt, vagyis knnyen kiszmthat, mekkora megterhelsnek lesznek kitve a htvgn az erforrsok. Hasonl adatokat becsl a Mercedes is, Norbert Haug szerint a kr 70 szzalka lehet padlgzos az idn.
Az istllk persze mindent bevetnek, hogy megvjk a motort az idjrs viszontagsgaitl. "Sepangban a motorok kivteles hhatsnak vannak kitve, s az zemanyag hmrsklete is kritikus szintre nhet. Minden csapat extra, illetve nagyobb levegbeml-nylsokat alkalmaz az oldaldobozok elejn, valamint lyukak, nylsok, hastkok s kmnyek segtsgvel javtjk a htst" - mesli Mario Theissen, a BMW sportigazgatja.
Sepang egybknt kzepesen magas leszort ert ignyl plya, ahol kompromisszumot kell ktni a lass kanyarokban szksges tapads s a gyors szakaszok ltal megkvetelt stabilits kztt. A fogyaszts tavaly 3.3 kg/kr volt, az idn gy 2.65 kg/kr krl vrhat, az zemanyag-slyhtrny pedig jelentsebb, mint Bahreinben.
A malj plya a gumikat is a motorokhoz hasonlthat extrm erprba el lltja, ezrt szintn dnt tnyeznek bizonyulhat a Bahreinben kiegyenltettnek tn gumihborban. A Michelin F-1-es programjt irnyt Nick Shorrock rmutat: "A gumiszlltk embert prbl htvge eltt llnak. A hossz egyenesek nagy megterhelsnek teszik ki a hts abroncsokat, a legjelentsebb tnyez azonban a tart hsg. Sokkal melegebb idjrsra szmtunk Malajziban, ezrt merevebb konstrukcikat fogunk alkalmazni." A gumikopst tovbb fokozza az rdes aszfalt s a gyors kanyarokban jelentkez oldalirny terhels.

Ngylovas kzdelem
Mivel Bahreinben csak nanszokon mlt a gyzelem, viszonylagos bizonyossggal Malajzira sem jsolhat tbb, mint hogy a bevetben emltett ngy csapat: a Renault, a Ferrari, a McLaren s a Honda versenyzi kzl kerl ki a nyertes.
Sepangi mltjra szinte az sszes lversenyz pthet: Fernando Alonso tavaly gyzni tudott, hrom ve itt szerezte meg els pole pozcijt s dobogs helyezst. Michael Schumacher hromszor llhatott fel a pdium legfels fokra, Kimi Rikknen lete els gyzelmnek, Jenson Button els dobogjnak rlhetett ezen a plyn 2003-ban, illetve 2004-ben.
Az emltett piltk csapattrsai szmra nem termett sok babr a bahreini szezonnyitn. Giancarlo Fisichella - aki szerint egybknt Sepang a Renault ersgeit dombortja ki - mszaki hiba miatt kiesett, de j motorja rvn ppen ebbl kovcsolhat elnyt (mr ha nem kell emiatt tz hellyel htrbbrl indulnia). Juan-Pablo Montoya szrkn indtotta az vet, s ugyanazt a Mercedes-erforrst kell itt is hasznlnia, amely rejtlyes vezrlsi problmval kszkdtt. Rubens Barrichello vlthibval snttott, gy fti a bizonytsi vgy, csakgy, mint eldjt, a ferraris Felipe Masst.
Sakhir meglepetscsapata, a Williams Cosworth-motorjaira s j aerodinamikai fejlesztseire is pthet a htvgn (az oldaldobozok s a kmnyek julnak meg Sepangra). A Red Bull egy krben gyors volt, a verseny vgre azonban kifulladt, Malajziban pedig dnt lehet, hogy a sokig htsi problmkkal kszkdtt, s David Coulthard tz helyet veszt a rajtrcson. Br ellenfelei mg nem rtk le teljesen, egyelre nem lehet elrelpst vrni a Toyottl, amely pedig tavaly els dobogs helyezst nnepelhette Malajziban.
Fot s grafika: Allianz, Renault, Toyota, McLaren
|