|
Futamelzetes - Bahreini Nagydj
2006.03.10. 09:44
Az "j szezon, j szablyok" kplet lassan hagyomnny vlik, a idei idnnyit azonban mg a szoksosnl is tbb jdonsgot tartogat: a vilgbajnoksg 57. vadja a jl megszokott melbourne-i plmafk helyett a bahreini dnk kztt indul tjra.
Mikzben az "j szezon, j szablyok" kplet lassan hagyomnny vlik a Forma-1-ben, a idei idnnyit mg a szoksosnl is tbb jdonsgot tartogat: az elmlt vtizedben jl megszokott melbourne-i plmafk helyett a bahreini dnk kztt indul tjra a vilgbajnoksg 57. vadja.
Az ok nem ms, mint hogy a szezonnyit immr hagyomnyosnak mondhat helyszne megkapta a lehetsget, hogy a Nemzetkzssgi Jtkok idei hzigazdja legyen, az auszik roppant npszer futama gy helyet cserlt az prilis elejn esedkes Bahreini Nagydjjal. Utnozhatatlan atmoszfrjval az ausztrl vilgvros feladta a leckt a parnyi kirlysgnak, amely rendezvnyek egsz sorval prblja megteremteni a szezonnyitkra jellemz fesztivlhangulatot Bahrein szigetn. A tavalyeltt tadott Bahrain International Circuit mindssze a tizenharmadik versenyplya a vilgon, amely F-1-es szezonnyitt rendezhet, a legtbb alkalommal Buenos Aires (15), Melbourne (10) s Kyalami (8) aszfaltjn indult tjra a vilgbajnoksg.
A szezonnyit elkltzsnek jelentsge (azt leszmtva, hogy a fanatikusoknak fl nappal tbbet kell vrniuk a motorok hnapok ta vrt felbgsre), hogy a tipikusnak nem mondhat melbourne-i utcai plya helyett egy olyan ringen kaphatunk kpet az erviszonyokrl, amely sokkal inkbb hasonlt az vad tovbbi rszben vrhat helysznekre. Az emltett szablyvltozsok egyike, a V8-as motorok bemutatkozsa radsul ktszeresen rdekfeszt lehet a sivatagos sziget aszfaltcskjn, ahol az idjrsi krlmnyek, a plyaviszonyok s a vonalvezets egyarnt kemny erprba el lltja az erforrsokat.
Bahreinben debtl az j rendszer idmr is, melynek lebonyoltsa garantlja, hogy a kvalifikci alatt vgig folyamatos legyen a plyn foly akci. Ha ehhez hozzvesszk a tavaly szmztt kerkcserk visszatrsnek tnyt, megllapthat, hogy a csapatok stratgi esemnyds htvge el nznek, s persze neknk, nzknek is sok izgalmat tartogat a szoksosnl is tbb ismeretlenes taktikai csata.
Mg azonban az idmr szisztmja jabban minden vben megvltozik, arra a 2002-es idny ta nem volt plda, hogy hsznl tbb aut alkossa a rajtrcsot. A mindssze ngy hnap alatt felptett Super Aguri rkezsvel az idn megtrik a jg, az idei szezonnyitra radsul nemcsak emiatt kszlhetnk dersebb hangulatban, mint az egy vvel ezelttire, mivel az akkor mg Paul Stoddart vezette Minardi akkori botrnyval ellenttben az idn vgre a plyn zajl esemnyek vannak a figyelem kzppontjban.
Homok a gpezetben
A sziget dlnyugati trsgben, sivatagos krnyezetben felplt Bahrain International Circuit pedig remlhetleg ezttal sem hagyja cserben az izgalmakra vgy kznsget. Az 5.417 mter hossz aszfaltcsk egyike a szvesen kritizlt Hermann Tilke modern plyinak, gy magn viseli a nmet tervez kzjegyeit: a szles, kivl minsg aszfaltot, a helyi kultra elemeit is felhasznl pleteket s az elzsek elsegtst hivatott vonalvezetst.

Egyedi krnyezete folytn persze nincs hjn a sajtos jellegzetessgeknek sem. Amint arra a BMW szneiben versenyz Nick Heidfeld felhvja a figyelmet: "A legklnlegesebb dolog a plyval kapcsolatban egszen egyszeren az, hogy a sivatagban fekszik. Ennek ksznheten, hogy az aszfalt kezdetben mindig homokkal bortott s piszkos, ami rendkvl alacsony tapadst eredmnyez. A kridk csak fokozatosan javulnak."
gy br a Sakhirban fekv plya elssorban a versenyautkat lltja kemny kihvs el, a krnyezet a piltktl is fokozott precizitst ignyel. "Egyedi helysznrl van sz, mert a szl rengeteg homokot hord a bortsra a plya krnykrl. Emiatt nagyon nehz rrezni az aut rezdlseire, s sszetettebb vezetsi stlust kell alkalmazni, mivel a kanyarok eltt sosem tudhatod biztosan, hogy milyen krlmnyek vrnak ott rd, mennyi tapadsra szmthatsz" - magyarzza a vilgbajnoki cm vdje, Fernando Alonso.
A 15 fordult s 18 mteres szintklnbsget felvonultat ring vonalvezetse nmagban nem tartozik a legnehezebbek kz, mivel tbbsgben vannak a lass visszafordtk, temps kanyarnak az 5-6-7 kombincin kvl csak a 12-es szm mondhat. Ez viszont igen lvezetes, Juan-Pablo Montoya egyenesen a sportg leghresebb kanyarjhoz hasonltja: "Nagyon kirly, s hasonlt az Eau Rouge-ra: vgig kemnyen kell nyomnod a gzt, mikzben felszguldasz egy dombra."
A piltk dolgt tavaly a 42 fokos leveghmrsklet is pokoll tette, br a forrsg Malajzival ellenttben itt nem prosul elviselhetetlen pratartalommal. Az idei futamot azonban ngy httel hamarabb rendezik, ezrt valamivel emberibb idjrsra van kilts.
Kritikus fktvok
Technikai szempontbl Bahreinben a fkek jelentik a szk keresztmetszetet, ami nem meglep, hiszen tbbnyire hossz egyenesek s a szk kanyarok vltogatjk egymst, a hsg miatt pedig mg a legnagyobb fkhtk hasznlata mellett is kevs az esly az elgsges htsre - ebbl a szempontbl csak Montreal izzasztja meg jobban a csapatokat.

Mindannyian emlkezhetnk Takuma Sato BAR-Hondjnak feketn fstlg fkjeire a tavalyi versenyrl, radsul a problma nemcsak a mrnknek okoz fejtrst, a piltkra is nagy felelssget r. "A kops risi mreteket lthet, klnsen a verseny kzben, ezrt nagyon vatosan kell megvlasztanunk, hogyan s hol fkeznk, hogy elkerljk a problmkat, de a krid se romoljon" - fogalmaz a renault-s Giancarlo Fisichella.
A padlgzos szakaszok 62 szzalkos arnya Sakhirban kevssel haladja meg az tlagot, a meleg s a homok azonban pp elg kihvst tartogat a debtl nyolchengeres motoroknak. A csapatok knytelenek a szoksosnl finomabb szrkkel elltni a lghtket, ami megakadlyozza ugyan a homokszemcsk bejutst a rendszerbe, de egyszersmind rontja a hts hatkonysgt (feladva a leckt a tlen komoly htsi gondokkal kzd Red Bullnak).
Az aszfaltcsk az istllk aerodinamikai felkszltsgt is prbra teszi - vilgt r Sam Michael, a Williams technikai igazgatja. "A bahreini plyra jellemz hossz egyenesek s lass visszafordtk kiemelik az aerodinamikai hatkonysg (vagyis a kedvez leszort er/lgellenlls arny) fontossgt, s ez a V8-as motorok mellett mg fokozottabban rvnyesl. Br Bahrein alapveten nagy leszort ert ignyl plya, a lgellenlls minimalizlsa is elengedhetetlen" - utalt arra, hogy a leszort er tlzott eltrbe helyezse sebezhetv teheti az autt a hossz egyenesek vgn, elzsi lehetsget knlva az ldzknek.
Az idelis belltsokat teht nem knny megtallni, m vannak, akik lpselnybl indulnak e tren: a Ferrari, a Toro Rosso s a Honda februrban tesztelt Sakhirban, utbbi radsul harmadik piltja, Anthony Davidson rvn tovbb finomthatja adatait.
Veszlyes gumikops
Az ominzus teszt ugyanakkor nemcsak a hrom rsztvev csapatot hozta helyzetbe, hiszen elssorban a kt gumiszllt szmra jelentett risi segtsget azzal, hogy rengeteg relevns adatot gyjthetett ssze abroncsai viselkedsrl. A gyakorls eredmnyeibl gy az sszes istll profitl, a Bridgestone partnerei annl is inkbb, mert az idn lltlag kzs adatbzist hasznlnak a fejlesztsek felgyorstsa rdekben.

Az alapos felkszlsre szksge is volt a Michelinnek s a Bridgestone-nak, mert viszonylagos simasga ellenre a bahreini plyaborts nem kmli az abroncsokat. Az aszfalt relatve stt, vagyis jl tartja a meleget (ez felhlyagosodst okoz), a kops mrtkt pedig a plyra kerl homok nveli ugrsszeren.
A kerkcserk visszatrsnek ksznheten mindazonltal a tlzott gumikops kevsb jr majd drasztikus kvetkezmnyekkel, mint tavaly, amikor pldul Rubens Barrichello Ferrarijn a futam vgre szinte hasznlhatatlann vltak az abroncsok. A kerkcserk termszetesen a boxkillsok szmra is hatssal lehetnek, knnyen elkpzelhet, hogy a tavalyi kt kills az idn hromra mdosul. A nagyobb benzinmennyisggel jr idvesztesg Bahreinben kzepes (krnknt 0.4 msodperc 10 kilogrammonknt), az idmr lebonyoltsa azonban alaposan megkeverheti a taktikai krtykat.
A rvid lettartam gumik jbli bevezetse jtkony hatssal lehet a ltvnyossgra is. A McLaren finn sza, Kimi Rikknen rmutat: "Tavaly a kerkcserk hinya miatt vltoztatnunk kellett a vezetsi stlusunkon, az idn azonban agresszvabbak lehetnk, mert nem lesz olyan fontos a abroncsokra vigyznunk. Bahrein egybknt is j plya, gy tnik, mindig izgalmas versenyek vannak itt, remlem, a 2006-os szezon is egy ilyennel indul tjra."
A cmvd a favorit
A Bahreini Nagydjat megelz eslylatolgats sorn legtbben a vilgbajnoki cmvd Renault-t neveztk meg a szezonnyit favoritjnak, az els szm kihv szerepbe pedig a szz szzalkig gyri csapatt avanzsl Hondt vizionltk. Kettejk prharcban Bahreinben a Hondt segtheti, hogy Rubens Barrichello s Jenson Button nhny hete mr tesztelt a sakhiri versenyplyn. A brackley-i grda tavalyi eredmnynl (mindkt piltjuk kiesett) csak jobban szerepelhet, Fernando Alonso ellenben szvesen ismtelne, hiszen egy ve dominns gyzelmet aratott. Csapattrsa, Giancarlo Fisichella 2005-t gyzelemmel kezdte, Bahreinben azonban nem volt szerencss, mert motorja cserbenhagyta.
Az elz vad leggyorsabb autjt kszt McLaren az elszezon kezdeti nehzsgei utn az utbbi hetekben sokat javult, radsul a McLaren 2005-ben ppen Bahreinben kezdett magra tallni Kimi Rikknen harmadik helyvel, Juan-Pablo Montoya azonban teniszsrlse miatt nem llt rajthoz. Fekete l a Ferrari, a maranelli grda ugyanis keveset tesztelt egytt ellenfeleivel. Michael Schumacher bahreini mrlege felems: 2004-ben gyztt, tavaly azonban a msodik helyrl killni knyszerlt. Egy ve a Toyota msodik s negyedik helynek rlhetett, m az idn kevesen fogadnnak a szrke elszezont teljest klniek hasonl brillrozsra.
Fot s grafika: FIA, Renault, Honda, McLaren
|